Bc. Lucie Alexa
Chronické rány a chyby v domácím prostředí - kazuistiky

Abstrakt u pana A.K.

Pacient po úrazu na vnější straně bérce LDK, kdy v říjnu 2023 zakopl o židli a spadl. Léčil se s trombózou, ICHS, Arteriální hypertenzí, trombofilií.

V místě úrazu se utvořil rozsáhlý hematom o velikosti 20 x 8 cm. Na chirurgické ambulanci v nemocnici provedli incizi a následně vznikla rozsáhlá nekróza.

Do naší ambulance chronických ran se dostavil s pomocí invalidního vozíku po necelém měsíci od úrazu, kdy jsme s lékařem postupně snesli nekrózu a prováděli široký debridement. Na každou fázi hojení jsme použili jiný vhodný materiál. Po snesení nekrózy jsme vzali stěr na bakteriologické vyšetření. Stanovili jsme pravidelné intervaly kontrol v režimu 3 x týdně v ambulanci chronických ran. Každou návštěvu jsme zdokumentovali fotodokumentací. 

Postupně jsme učili pacienta správnou techniku bandáže PDK, hygienu DKK, žilní gymnastiku DKK a zaměřili jsme se i na stav výživy a nutričních hodnot potravin. Dále jsme sledovali jeho vnímání bolesti, kterou jsme na začátku léčby museli snižovat analgetiky. Jeho celkový psychický stav, který vzhledem k jeho rozsáhlému defektu a omezené hybnosti nebyl příliš dobrý se postupně každou návštěvu zlepšoval. Na konci léčby pacient odcházel bez opory jakýchkoliv zdravotnických pomůcek.

 

Abstrakt u paní J. S.

Pacientka po kožní infekci, kdy se ji vytvořili mnohočetné defekty na DKK. Ze začátku léčby nebyla schopna chůze pro bolestivá ložiska na prstech DKK, proto jezdila na invalidním vozíku. Celý proces hojení byl výrazně zpomalený z důvodu přítomnosti zvířecích chlupů v ráně. Proto jsme museli při debridementu použít krom Debrisoft Pad polštářku i kyretu na jejich odstranění. Postupem se nám podařilo odstranit nekrotické části, vyčistit ránu až se vytvořili krusty. Nakonec zvládali chůzi bez opory.

 

Abstrakt – Péče v domácím prostředí

Ukázka toho, jakou obuv používají pacienti s bércovými vředy nejčastěji, jak si „nenamotají“ bandáže i přes všechny rady, informační letáky a doporučení.